Wybór lokalu użytkowego

Lokal użytkowy to przestrzeń do prowadzenia działalności gospodarczej. Jego wybór jest kluczową sprawą, jeżeli chodzi o powodzenie biznesu. Wybranie optymalnego lokalu użytkowego powinien zależeć od: rodzaju działalności gospodarczej i preferencji potencjalnych klientów. Jeżeli przedmiotem działalności ma być szkoła językowa, to lokal musi składać się kilkunastu pomieszczeń. W przypadku projektowania stron internetowych w jednoosobowej działalności gospodarczej, to wystarczy jedno pomieszczenie biurowe, toaleta i przedpokój.

 Ważny element: lokalizacja 

Umiejscowienie lokalu ma kolosalne znaczenie dla prowadzenia działalności. Wybór odpowiedniego lokalu zapewni przedsiębiorcy sukces, z kolei wybór złego lokalu może pogrążyć inwestycję. Najważniejsze jest wybranie takiego lokalu, aby tworzyć optymalne warunki do osiągnięcia sukcesu.

 Profil działalności 

Wybór lokalu musi uwzględniać profil działalności nowego przedsiębiorstwa. Większe i bardziej przestronne powierzchnie nadają się na sklepy, kluby fitness czy, gabinety lekarskie, siedziby instytucji finansowych. W mniejszych można prowadzić salon fryzjerski czy butik z markową odzieżą, pasmanterię lub sklep papierniczy. Przestrzeń musi odpowiadać nie tylko potrzebom przedsiębiorcy i klientów, umożliwiać przebywanie w komfortowych warunkach. Niektóre branże muszą spełniać określone przez prawo wymogi. Inne wymagania musi spełnić lokal, w którym będzie istniała restauracja, a inne lokal użytkowy przeznaczony na gabinet lekarski. Dla działalności gastronomicznej kluczowe są wymogi Sanepidu – wymaga się wygospodarowania miejsca na toaletę dla klientów i wyposażenia kuchni w podstawowe sprzęty. W przypadku gabinetu lekarskiego musi być umywalka w pomieszczeniach medycznych, toaleta dla pacjentów i miejsce na poczekalnię.

 Umiejscowienie lokalu 

Lokalizacja miejsca działalności gospodarczej jest kluczowa. Wybór miejsca zależy oczywiście od warunków lokalnych. Ważne jest, żeby lokal użytkowy był w dogodnym położeniu: blisko przystanków komunikacji miejskiej, w otoczeniu innych sklepów lub firm. Lokal położony przy głównej ulicy w mieście daje możliwość dotarcia do dużej liczby klientów, ale jest narażony na sporą konkurencję. Jest to dobry pomysł, jeżeli ktoś zamierza prowadzić działalność, jakiej nie ma w okolicy. Większa konkurencja to konieczność poniesienia wyższych nakładów na budowanie marki i promocję swojej firmy. Ceny zakupu lub wynajmu lokali użytkowych w centrach miast są wyższe niż w innych dzielnicach. Wysokie ceny wynajmu i czynszu są przyczyną częstych upadłości firm w centrach miast, co zauważają mieszkańcy. Lokalizacja poza ścisłym centrum to świetny pomysł. Klientami są okoliczni mieszkańcy, uczniowie szkół średnich i pracownicy okolicznych firm. Lokal na osiedlu lub na obrzeżach miast to szansa na stałych klientów, którzy docenią wysoką jakość towaru lub usługi. Z mieszkańcami można nawiązać dobre, niemal sąsiedzkie relacje, co znacznie ułatwia prowadzenie biznesu. Przedsiębiorca musi jedynie pamiętać o tym, aby czas otwarcia sklepu, czy punktu usługowego był dopasowany do potrzeb mieszkańców.

 Zakup, czy wynajem lokalu? 

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Wiele zależy od biznesplanu i budżetu, którym dysponuje przyszły przedsiębiorca. Zakup lokalu oznacza pewną i stabilną sytuację przedsiębiorstwa na wiele lat. Zakup to olbrzymia inwestycja finansowa. Osobie która rozpoczyna działalność gospodarczą, nie ma odłożonego kapitału, trudno będzie zakupić lokal użytkowy. Pozostaje jedynie wynajem. Płaci co miesiąc za wynajem, ale nie musi martwić się o remonty, bo to należy do właściciela. Cena wynajmu lokalu należy do kosztów działalności gospodarczej.

W biznesplanie trzeba uwzględnić koszty wynajmu lub zakupu lokalu do prowadzenia działalności gospodarczej. Lokal – to najważniejsza rzecz, którą musi mieć przedsiębiorca zanim rozpocznie działalność. Firma musi mieć swoją siedzibę. Bez adresu firmy działalność gospodarcza nie zostanie zarejestrowana.

Exit mobile version