Wiele z nas marzy o otworzeniu własnej firmy, jednak takie przedsięwzięcie często okazuje się niezwykle skomplikowane. Jak się za nie zabrać? Przedstawiamy kilka pierwszych kroków.
Najważniejszy jest plan
Prowadzenie swojego przedsiębiorstwa wymaga skrupulatnego planu, który, choć po drodze często bywa modyfikowany, powinien dawać nam poczucie bezpieczeństwa i celu. Zanim więc pobiegniemy do urzędu, by zarejestrować naszą nową firmę, najpierw zastanówmy się, czy naprawdę mamy pomysł na konkretną działalność i czy ma ona szansę na powodzenie. Jakie pytania powinniśmy sobie zadać przed podjęciem ostatecznej decyzji?
- Czym będzie zajmować się nasza firma? Na początku musimy ustalić konkretny zakres działalności naszego biznesu, stworzyć listę produktów lub usług i dopasować ją do potrzeb klientów. Pamiętajmy, że przed rozpoczęciem całego przedsięwzięcia, najpierw musimy wykonać badanie rynku i określić naszą grupę docelową;
- Co nowego wnosimy na rynek? Czy proponowane przez nas produkty lub usługi są nowatorskie? A może chcemy skusić klientów przyjaznym podejściem i oryginalnym stylem? Niezależnie od tego, w jaki sposób zamierzamy przekonać do siebie odbiorców, przede wszystkim sami musimy być pewni, że dajemy im to, co najlepsze;
- Czym różnimy się od konkurencji? Jeśli nie chcemy stać się jedynie kopią innej firmy, to przed rozpoczęciem działalności przeanalizujmy rynek pod kątem naszej konkurencji. Następnie ustalmy, co sprawia, że wyróżniamy się na tle podobnych przedsiębiorstw i postarajmy się to jak najczęściej podkreślać;
- Jaki mamy plan na rozwój? Wizja przyszłości to podstawa każdego biznesu nastawionego na sukces. Aby go osiągnąć, stwórzmy sobie dokładny plan rozwoju, który będziemy realizować krok po kroku. Dzięki temu nasza firma nigdy nie stanie w miejscu i z każdym rokiem będzie coraz prężniej funkcjonować;
- Jaki mamy budżet na prowadzenie firmy? Odpowiedzialne zarządzanie dostępnymi środkami to kolejna istotna zasada udanego biznesu. W naszej kasie powinny między innymi znaleźć się fundusze przeznaczone na prowadzenie firmy, reklamę oraz inwestycje.
Logo i nazwa
Jeśli podjęliśmy już decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej, to koniecznie musimy zastanowić nad odpowiednią nazwą dla naszej firmy. Jak to zrobić? Przede wszystkim należy podejść do problemu poważnie i dokładnie przeanalizować wszystkie możliwości. Nazwa powinna być chwytliwa, krótka i nawiązywać do branży, którą się zajmujemy. Dobrze, jeśli okazałoby się oryginalna i wzbudzała pozytywne skojarzenia. Pamiętajmy, że przed ostatecznym wyborem nazwy należy koniecznie sprawdzić, czy nie została już przez kogoś zarejestrowana.
Logo naszej firmy powinno być jasne i zrozumiałe dla potencjalnego klienta. Nie komplikujmy go i sprawmy, że stanie się wyraźnym symbolem reprezentującym naszą firmę. Pamiętajmy, że znak firmowy powinien mieć prostą grafikę i składać się z maksymalnie czterech kolorów.
Jak zrobić dobre wrażenie na klientach?
Aby nasza firma cieszyła się rosnącą popularnością, przede wszystkim należy wsłuchiwać się w potrzeby naszych klientów i starać się na nie jak najszybciej odpowiadać. Oprócz tego warto również zadbać o drobne elementy reklamowe, które, choć wydają się mało znaczące, to mogą istotnie poprawić nasz wizerunek. Chcąc zrobić dobre wrażenie na odbiorcach naszych usług, postawmy na dobrej jakości wizytówki i stylowe teczki ofertowe. Dodatkowo zaskakujmy klientów upominkami firmowymi w postaci eleganckich długopisów, lnianych toreb na zakupy czy modnych notesów, do których możemy wsunąć kilka naszych wizytówek bądź teczki reklamowe.