Samochody, motocykle, maszyny przemysłowe – we wszystkich tych urządzeniach obecne są połączenia elementów metalowych spajanych wszelkiego rodzaju śrubami. Konstrukcja śruby i gwintu pozwala na bardzo silne połączenie części danej maszyny. Bywa jednak tak, że owo połączenia wymaga wzmocnienia i uszczelnienia, by zminimalizować ryzyko powstawania luzów. W tym celu stosuje się klej do uszczelniania gwintów taki jak Loctite. Czym jest, jak działa, który wybrać i jak go prawidłowo używać?
Czym jest klej do gwintów Loctite?
Preparaty do uszczelniania połączeń gwintowanych takie jak kleje do gwintów zostały wynalezione w latach pięćdziesiątych XX wieku. Służą, jak wskazuje nazwa, do tego, aby wzmacniać, uszczelniać i zabezpieczać pozycję wkręcanych w gwinty śrub.
Innego rodzaju kleje anaerobowe pomagają między innymi w zabezpieczeniu kół zębatych po ich osadzeniu na osi, łożysk czy mimośrodkowych elementów konstrukcji mechanicznych takich jak krzywki. Kleje Loctite do gwintów przeznaczone są jednak do węższego zakresu działania, a więc uszczelniania połączeń gwintowanych.
Zdarzają się użycia pozaprzemysłowe tego typu klejów, jednak głównym obszarem, w którym jest używany, jest obszar przemysłowy.
Jak działa klej do gwintów Loctite?
Preparat, jakim jest klej do gwintów, odznacza się kilkoma istotnymi cechami, które czynią go niezwykle pożądanym w przemyśle, motoryzacji czy szeroko pojętej mechanice w ogóle. Taki środek jak klej do gwintów hydraulicznych jest zdolny bardzo mocno spajać elementy, z których przynajmniej jeden jest częścią metalową.
Preparat wiąże się chemicznie z metalami (jonami metalu) w procesie anaerobowym (beztlenowym), tworząc pozbawione cząsteczek tlenu tworzywo. Jest ono odporne na działanie naprężeń i sił tak dynamicznych, jak i statycznych. Wykazuje również wysoką wytrzymałość na duże temperatury układów – niektóre preparaty (jak wysokotemperaturowy klej do gwintów) nawet do 200°C. Poza tym inne substancje chemiczne – smary, oleje, benzyna – nie wpływają negatywnie na właściwości kleju. Podobnie jest z wodą czy powietrzem.
Połączenie anaerobowe utworzone przez klej jest bardzo wytrzymałe, ale równocześnie nie jest trudne do usunięcia. To znaczy – nie wymaga używania olbrzymiej siły, która mogłaby naruszyć strukturę wrażliwego układu. Z kolei naruszone czy zerwane gwinty wymagają używania podobnych preparatów. Klej do zerwanych gwintów bardzo dobrze spaja takie naruszone połączenia.
Klasyfikacja klejów do połączeń gwintowanych – jaki klej do gwintów wybrać?
Klej do gwintów – czerwony czy niebieski? A może różowy lub zielony? Który z klejów wybrać i do spajania jakich połączeń? Różowy klej do gwintów Loctite 222 jest używany do stabilizowania połączeń z małymi śrubami. Ich średnica jest niewielka i są to najczęściej śruby regulacyjne. Niebieski klej do gwintów Loctite 243 (niska siła) zabezpiecza śruby przed odkręcaniem w układach narażonych na silne drgania czy wibracje. Takie samo przeznaczenie ma klej czerwony, ale wykazuje się wyższą siłą uzyskiwanego połączenia.
Najmocniejszy klej do gwintów to klej zielony, a więc Loctite 270. Używany jest do stabilizowania połączeń części współosiowych, które muszą wytrzymywać nie tylko drgania i wibracje, ale również silne uderzenia. Znajduje zastosowanie w mocowaniu takich elementów jak łożyska, koła zębate, wały czy w przypadku połączeń cylindrycznych.
Kleje do połączeń gwintowanych używane są najczęściej w przemyśle, motoryzacji oraz mechanice (rzadziej do użytku domowego). Są wysoce efektywne, trwałe, a jednak łatwe w demontażu i odporne na inne substancje chemiczne.