Segmentowe bramy garażowe to obecnie najchętniej wybierane rozwiązanie wśród dostępnych na rynku systemów bram garażowych. Mimo wyraźnej różnicy cenowej w stosunku do wiodących niegdyś prym systemów bram uchylnych, klienci przede wszystkim doceniają wygodę oferowaną przez system bram segmentowych.
Jakie więc są różnice, które przemawiają na korzyść stosowania systemu bram segmentowych ?
Najbardziej widoczna to sposób otwierania bramy – w przypadku bramy segmentowej brama nigdy nie wychodzi poza obrys budynku. Sytuacja jest zgoła odmienna przy otwieraniu bramy uchylnej. Rozważmy dość popularną sytuację gdy na podjeździe stoi zaparkowany pojazd w bliskiej odległości od bramy. W takim wypadku bramy nie jesteśmy w stanie podnieść bez przeparkowania samochodu. Druga różnica, może mniej oczywista to brak ograniczeń architektonicznych. Wciąż są popularne projekty domów w których nadproża otworów garażowych nie są proste a np. w formie łuku. Nie sposób również pominąć dostępne sposoby wykończenia bramy (różne materiały, kolory, wzory, faktura powierzchni), które pozwalają na spójną całość z potrzebami architektonicznymi naszego domu. Inwestorzy doceniają również bardzo dobre walory termiczne bram segmentowych. Nadmieńmy że stoimy w przededniu kolejnego obniżenia poziomu dopuszczalnego zapotrzebowania budynku na nieodnawialną energię pierwotną. By spełnić te wymogi współczynnik U dla bram, które montowane są w ogrzewanym pomieszczeniu (np. garaż znajdujący się w bryle domu) nie będzie mógł być niższy niż 1,5 W/m2K.
Budowa bramy segmentowej
Jak sama nazwa wskazuje brama segmentowa składa się z kilku części – segmentów, połączonych zawiasami. Liczba segmentów całej bramy zależy od jej wymiarów, modelu i producenta. Najczęściej występuje od 3 do 6 segmentów. By brama spełniała rygorystyczne wymogi w zakresie izolacji termicznej rdzeń segmentu stanowi materiał izolacyjny. Jest nim najczęściej pianka poliuretanowa. Swą wytrzymałość segment zawdzięcza konstrukcji z stali ocynkowanej. Górną warstwę stanowi wykończenie, na którą składają się takie materiały jak: drewno, tworzywa sztuczne lub malowana proszkowo blacha. Boczne krawędzie, oraz spód bramy wykończone są odpowiednimi uszczelkami chroniącymi przed wiatrem oraz zaciekającym deszczem.
Montaż bramy segmentowej
Montaż bramy segmentowej nie jest specjalnie skomplikowany. Warto go jednak powierzyć doświadczonej ekipie monterskiej, która zadba o stabilne zamocowanie prowadnic bocznych, prowadnicy górnej a na koniec samej ościeżnicy. Dla wygodnego korzystania z bramy warto od razu zapewnić napęd elektryczny. Zdalna obsługa bramy pilotem jest szczególnie doceniana gdy za oknem pada deszcz. Jako drugą opcję proponujemy również możliwość uruchamiania mechanizmu bramy z włącznika umieszczonego na ścianie wewnątrz garażu. Producenci mechanizmów napędowych do bram przewidzieli także możliwość awaryjnego jej otwarcia na wypadek awarii zasilania. Trzeba jednak nadmienić że taka operacja może być przeprowadzona jedynie z wewnątrz garażu. Przez pociągnięcie odpowiedniej dźwigni zwalniany jest napęd a samą bramę podnosimy już ręcznie.