Miejsce postojowe dla naszego samochodu często stawia przed nami dylemat co wybrać – wiatę czy garaż. Dzisiaj jednak nie zamierzam rozwodzić się nad tym które rozwiązanie będzie lepsze – garaż praktycznie pod każdym względem będzie lepszy – chroni przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, zabezpiecza przed kradzieżą i wandalizmem, jest też zdecydowanie pewniejszym miejscem parkingowym. Jeśli chodzi zaś o sytuację prawną to zarówno na garaż jak i na wiatę potrzebne jest specjalne pozwolenie na budowę – uwarunkowane wieloma czynnikami – jednak dziś nie będziemy w nie wnikać. Tematem dzisiejszego artykułu będzie zaś budowa naszego własnego miejsca postojowego od podstaw. Zatem zaczynajmy.
Po pierwsze zastanówmy się nad wielkością tworzonego przez nas garażu. Jeśli mamy jeden samochód wystarczający będzie niewielki budynek z jednym stanowiskiem postojowym. W przypadku jednak gdy planujemy zakup kolejnego auta w przyszłości – lepszym rozwiązaniem będzie budowa garażu dwu-stanowiskowego. Kolejną sprawą nad jaką musimy się zastanowić to materiał wykorzystany do budowy garażu – możemy stworzyć garaż drewniany, murowany lub blaszany w zależności od naszego upodobania. Pamiętajmy jednak by konstrukcja naszego garażu nie „gryzła” się wizualnie z resztą budynków i domem – jak będzie wyglądał „blaszak” przy pięknym murowanym domu. Dla tych którzy mają większe możliwości finansowe firmy projektowe oferują masę gotowych projektów garaży – wystarczy tylko wybrać pasujący dla naszych upodobań. Gdy zastanowimy się już nad wszystkim możemy przystępować do budowy.
Pierwszą rzeczą jaką musimy zrobić niezależnie od typu garażu jaki wybierzemy jest zrobienie wykopu pod fundamenty odpowiednio pod wymiary konstrukcji. Następny etap to wylewanie fundamentów. Pózniej w zależności od tego jaki typ materiału na ściany wybraliśmy postępujemy dalej według systemu budowniczego. Najtańsza opcja to wybór blaszanego gotowego garażu – wówczas gotową kostrukcję tylko „montujemy” na fundamentach. Minusem tego rozwiązania jest niska efektowność i nietrzymanie ciepła – zimą samochód może „zbuntować się” i nie odpalić. Efektowność wizualną można jednak poprawić poprzez wybór garażu z blachy ocynkowanej – który możemy również otynkować. Pamiętajmy jednak o zmieniających się warunkach klimatycznych – garaż blaszany jest dość lekką konstrukcją – przy tornadach i wichurach może zostać zniszczony. Lepiej wybrać będzie trwalszy materiał (niestety droższy) czyli drewno bądz cegłę. Tańszym rozwiązaniem jest wybór konstrukcji murowanej jednak ostateczny wybór zależy już wyłącznie od wymagań przyszłych odbiorców. W przypadku drewnianych garaży możemy budować go sami od podstaw z tzw. płyt OSB lub też wybrać gotową konstrukcję – cena takiego rozwiązania może nas odstraszyć – zaczynają się one od 6 tysięcy wzwyż. Zrekompensują nam to jednak efektem wizualnym. Pamiętajmy również że w celu ochrony przed szkodliwymi czynnikami garaż drewniany należy zabezpieczać specjalnymi impregnatami podobnie jak dom z drewna. Jest on też mniej trwały od garażu murowanego i trudniejszy w budowie. Ostateczny wybór należy jednak do nas.
Zródła: GrafikaGoogle
rzeczywiście gdy się nie mieszka w klimacie chłodnym, to się nie wie jak istotny jest garaż. ja mieszkam w górach, i ostatniej zimy miałem czasem metr śniegu, a gdy się złudził, to dopiero robił się problem. ważne jest by takie sprawy planować wcześniej. teraz kupuje mieszkanie i pojawia się kolejny problem: garaż to nie wszystko. Ważne jest jaki jest dojazd do garażu, jak zaprojektujesz dojazd, i z której wieje wiatr?
Chciałem bardzo podziękować za ten wpis. Jest prosty i łatwy, a równocześnie porusza trudniejsze zagadnienia.
Bardzo ważne jest, aby takie rzeczy jak garaż, projektować od razu, a nie zostawiać na sam koniec.
Dobrze czasem zrobić w garażu trochę więcej miejsca niż jest wymagane na samochód. Z czasem w domu pojawia się coraz więcej rzeczy i niektóre z nich lądują właśnie w garażu. A to rower, a to narzędzia, czasem jakieś większe opakowania z jedzeniem/piciem. A nie chcielibyśmy porysować przez to samochodu.
hmm murowany garaz to dobra sprawa, ale jednak warto rozwazyc postawienie, a raczej zamowienie, garazu blaszanego. Zamowilem sobie wlasnie ostatnio taki garaz w firmie: Baliczek i przyznam, ze bylem bardzo mile zaskoczony!:) Firma dowiozla mi garaz na moja posesje i blyskawicznie zamontowala!
Garaz tanio funkcjonalny z cegly ocieplony styropianem to najlepszy na nasze warunki i to trzeba brac pod uwagę odnośnie naszych zim ,suchy i cieply pomimo braku nawet ogrzewania tylko taki polecam choć trochę pracochonny a prosty w budowie ,mogę taki zbudować każdemu kto mni da takie zlecenie. techik budownictwa adres e-mail [email protected]
Garaz tylko murowany na nasze warunki tani i funkcjonalny ocieplony styropianem pomimo braku ogrzewania ciepy i suchy tylko taki polecam mogę taki zbudować każdemu kto mi zleci taki . adres e-mail [email protected] technik budownictwa . firma budowlana
Zdecydowanie lepiej zainwestować w garaż niż wiatę dla samochodu. Tak jak w artykule napisano, jest o wiele więcej plusów garażu niż samej wiaty.Tak naprawdę garaż nie musi być tylko wybudowany dla auta, ale również może być miejscem dla naszego hobby, dlatego lepiej wybudować go nieco większy. Ale brama zdecydowanie automatyczna! Ułatwia to znacznie życie 🙂
Witam,
Potrzebuję szybko postawić jakiś garaż, tymczasowo oczywiście.
Mam do wyboru dwie opcję, albo garaż blaszany albo hala namiotowa (chodzi mi o coś takiego: hXXp://dascompany.pl/namioty-i-szklarnie/namioty-magazynowe/namiot-magazynowy-4m-x-6m-professional/ które rozwiązanie uważacie za lepsze?
Bardzo pomocny wpis, należałoby jednak wspomnieć jeszcze o bramach garażowych – pomocny artykuł w tym temacie znajdziecie tutaj : hXXp://brukowany.chodnik.waw.pl/segmentowe-bramy-garazowe-i-ich-wlasciwosci-izolacyjne/