Utwardzony podjazd do garażu pozwala na komfortowe pokonać drogę od bramy do miejsca garażu. Aby podjazd był funkcjonalny, musi być trwały i wytrzymały na obciążenia. Wytrzymałość podjazdu zależy od materiału, z którego zostanie wykonana nawierzchnia oraz od dokładności wykonania prac budowlanych. Podjazd z kruszywa jest najtańszą opcją i do tego szybką w realizacji.
Podjazd z kruszywa – jak go zaplanować?
Droga dojazdowa do garażu jest elementem otoczenia domu. Powinien wtapiać się w otoczenie, to znaczy komponować się traktami pieszymi przebiegającymi przez posesję oraz ogrodem. Przy planowaniu podjazdu trzeba ustalić jego wielkość w taki sposób,aby nie zdominował on otoczenia domu. Kawałek zieleni przed domem daje możliwość odpoczynku i obserwowania przyrody. Wybetonowana czy w większości pokryta kostką posesja nie jest tak piękna i nie zapewnia ochrony przed letnim skwarem. Minimalna szerokość podjazdu wynosi 3, a długość 6 m. Im prostszy podjazd, tym tańszy w wykonaniu. Dodatkowe ozdoby zwiększają zużycie materiału. Wszelkie łuk, zaokrąglenia to także dodatkowa praca, którą musi wykonać ekipa układająca podjazd, a więc wyższe koszty robocizny. Kolor nawierzchni powinien korespondować do elewacji budynku. Zbyt dużo braw i pstrokacizny podjazd z kruszywa nie wygląda zbyt korzystnie.
Zalety podjazdu z kruszywa
Dalekie od prawdy są obiegowe opinie, że podjazd wykonany z kruszywa jest nietrwały. Jeżeli jest poprawnie zrobiony, to będzie służył domownikom i gościom przez wiele lat. Podjazd ze żwiru buduje się ekspresowo i sprawdza się on w każdym otoczeniu. Świetnie komponuje się z ogrodem i eksponuje urodę roślin. Jest to inwestycja ekologiczna, ponieważ jest przepuszczalny dla wody. Deszczówka nie marnuje się, spływając do kanalizacji, ale pozostaje w ogrodzie, co korzystnie wpływa na ogrodową zieleń. Podjazd z kruszywa efektownie prezentuje się w naturalnym, wiejskim krajobrazie, jak i w miastach. Znakomicie eksponuje walory tradycyjnych domów i ultranowoczesnej architektury. Podkreśla paletę kolorystyczną roślin, łagodnie odcina ścieżki od trawników i rabat. Ułożenie podjazdu nie wymaga wynajęcia wyspecjalizowanej ekipy, czy ciężkich i drogich maszyn budowlanych. Wystarczy zamiłowanie do majsterkowanie i chęć do samodzielnego wykonania prac w obejściu wokół domu.
Materiały polecane do budowy nawierzchni podjazdu z kruszywa
Do budowy nawierzchni żwirowej wykorzystuje się kruszywa o nieregularnych i ostrych krawędziach, bowiem dobrze się klinują i zagęszczają – dzięki temu nawierzchnia jest trwała i komfortowa w użytkowaniu. Pojedyncze kamyki nie obsypują się podczas uruchamiania samochodu. Najczęściej na podjazd wykonuje się z kruszywa łamanego, np.: tłuczeń, kliniec, grys, miał kamienny. Swoje zastosowanie i zwolenników mają również: żwiry, kruszywa granitowe, porfirowe oraz bazaltowe.
Wady podjazdu z kruszywa
Wadą podjazdu z kruszywa jest to, że podczas długotrwałych opadów i wiosennych roztopów taki podjazd może rozmiękać i wtedy sprawia problemy w użytkowaniu. Kruszywo zarasta roślinnością, dlatego należy ją systematycznie usuwać. Konieczne jest uzupełnianie kruszywa o jakiś czas. Aby unikać pylenia, nie należy wykonywać podjazdu z kruszywa z miękkich skał oraz pokruszonych cegieł. Kiedy powstaną garby, nierówności czy też koleiny, powierzchnię podjazdu należy wygładzić przy użyciu prostych narzędzi, jak: grabie lub łopata.
Materiał, który nie nadaje się do budowy podjazdu
Nie wszystkie kruszywa sprawdzą się jako materiał budowlany na podjazd. Do tego celu nie nadaje się żwir rzeczny, który ma zaokrąglone ziarna i łatwo się przemieszcza w czasie eksploatacji, a zrobiona z niego nawierzchnia jest mało stabilna.
Podjazd z kruszywa wymaga dokładności w wykonaniu, regularnej pielęgnacji oraz o systematycznego uzupełniania kruszywa. Kosztuje znacznie mniej niż pozostałe rodzaje podjazdu i doskonale prezentuje się bez względu na styl otoczenia domu.