Taśmy dylatacyjne, taśmy bitumiczne i taśmy asfaltowe są ważnym elementem konstrukcji nawierzchni. Są to produkty służące do uszczelniania i izolacji, które zapewniają trwałość, wytrzymałość i odporność na wilgoć. Wykorzystywane są one do zapobiegania rozszczelnieniom i do poprawy trwałości i wytrzymałości nawierzchni. W artykule postaramy się wyjaśnić, czym są te produkty i jakie funkcje spełniają. Przedstawimy również ich zastosowania w budownictwie oraz możliwe problemy związane z ich używaniem.
Taśmy dylatacyjne
To materiały, po które sięga się wtedy, gdy na danej powierzchni trzeba celowo utworzyć szczeliny. Taki zabieg ma zniwelować odkształcenia, do jakich może dojść w konstrukcji w trakcie eksploatacji (na przykład na skutek drgań). Do wypełniania luk, które w ten sposób powstają, używa się właśnie omawianych tu taśm dylatacyjnych.
Dokładniej mówiąc, stosuje się je do tworzenia technologicznych połączeń nawierzchni betonowych, bitumicznych i brukowanych. Pozwalają zabezpieczyć miejsca styków. Dzięki temu, szczelina się nie powiększa, a woda oraz wilgoć nie wnikają w nawierzchnię i nie doprowadzą do jej degradacji.
Taśmy dylatacyjne to dobre rozwiązanie przy budowie nowych nawierzchni, odtworzeniowych po wykonaniu wykopów instalacyjnych a także w pracach utrzymaniowych. Ich zadanie jest proste: mają połączyć starą nawierzchnię z nową, a także różne rodzaje mieszanki np. beton asfaltowy i asfalt twardolany, poprzeczne działki technologiczne wykonywane w różnym czasie oraz asfalt z galanterią drogową, uzbrojeniem żeliwny czy szynami torowisk a także podłużne pasy nawierzchni układane połówkowo.
Taśmy bitumiczne
Są wykorzystywane do zabezpieczania szwów technologicznych. Sprawdzają się zarówno przy drobnych, jak i dużych pracach remontowych.
Materiały te są produkowane na bazie asfaltu, plastyfikatorów i wypełniaczy mineralnych, kauczuków syntetycznych. W temperaturze pokojowej są topliwe i mają postać ciała lepko-plastycznego. Charakterystyczna dla taśm bitumicznych jest również ich czarna barwa.
Taśmy bitumiczne dzielimy na taśmy klejowe (nazywane również samoprzylepnymi) oraz taśmy bezklejowe. Te pierwsze są rekomendowane przy zimnym asfalcie oraz tam, gdzie prace prowadzone są w pionie. Klej pozwala bowiem na wstępne podtrzymanie ustawienia taśm. Z kolei drugi przypadek, czyli bez stosowania kleju, sprawdza się tam, gdzie można skorzystać z naturalnej lepkości ciepłego asfaltu. Co więcej, kiedy działania są podejmowane w poziomie, brak kleju umożliwia korekcję kierunku aplikacji taśm.
Materiały te są stosowane na nawierzchniach wykonywanych na gorąco, kiedy temperatura układania wynosi 140-250 st. C albo na ciepło, kiedy temperatura waha się między 80-140 st. C. Dobrze przylegają nie tylko do betonu, ale także na przykład do ceramiki, plastiku, metalu czy drewna.
Taśmy asfaltowe
To materiały, które klient otrzymuje w kilkunastometrowych rolkach, spakowanych w kartony. Zwoje są ułożone na specjalnym, silikonowanym papierze przekładkowym, zmniejszającym przyczepność (ma właściwości antyadhezyjne).
Stosowanie tych materiałów nie wymaga użycia środków gruntujących. Dzieje się tak dlatego, że posiadają one dodatki polimerowe, stabilizujące taśmy asfaltowe przed aplikacją oraz spoiny już po aplikacji. Co warto podkreślić, jest to możliwe w szerokim zakresie temperatur. Wykonana w ten sposób spoina cechuje się elastycznością w niskich temperaturach, a zarazem nie topi się w wysokich. Nie „płynie” i nie jest podatna na „wyrywanie” przez koła przejeżdżających po niej pojazdów.
W przypadku taśm asfaltowych dostępne są profile o różnych przekrojach: poprzecznym prostokątnym, kwadratowym i okrągłym. Ich szerokość mieści się zazwyczaj w zakresie 20-80 mm, a grubość: 3-15 mm. Istnieje jednak możliwość wykonania taśm w innych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb klienta wymiarach oraz przekrojach. Szczegóły, dotyczące aplikacji tego rodzaju materiałów można znaleźć TUTAJ.
Przy okazji warto zaznaczyć, że taśmy mogą mieć różne barwy – nie tylko czarną, która jest szczególnie charakterystyczna dla wspomnianych tu już taśm bitumicznych. Istnieje bowiem możliwość wykonania taśm, barwionych w masie na inne kolory. Sprowadza się to po prostu do zastosowania określonego pigmentu.
Dobrym przykładem są tu taśmy czerwone. Takie barwienie jest charakterystyczne chociażby dla materiałów, wykorzystywanych do budowy ścieżek rowerowych. Ten kolor odpowiada bowiem barwionemu asfaltowi.
Co istotne, barwione mogą być właściwie wszystkie materiały bitumiczne, na każdy kolor. Jednak z uwagi na niestandardowy charakter, wymaga to wykonania większych jednorazowych partii. Mało tego! Materiały te można stosować wyłącznie do budowy i remontów nawierzchni zewnętrznych lub półotwartych.