Jeśli chcemy, by nasza brama działa jak najdłużej i bezawaryjnie, nie zapominajmy o jej konserwacji. Lepiej zapobiegać niż naprawiać – to dobra praktyka, która warto stosować.
Konserwacja bram wjazdowych przesuwnych
Kontrola mechaniczna:
– bramy przesuwne mogą być samonośne (z przeciwwagą, poruszają się nad ziemią bez dolnej szyny jezdnej zamocowanej w podłożu) lub szynowe, przesuwające się na rolkach po szynie zamocowanej w podłożu. W obu przypadkach trzeba sprawdzić stan wózków jezdnych (ich zamocowania, rolek i łożysk) oraz stan i czystość profili jezdnych w bramie samonośnej (nie mogą zalegać zanieczyszczenia, np. liście) i szyny w bramie szynowej
– skontrolujmy mocowania oraz stan zużycia listwy zębatej przymocowanej do skrzydła bramy
– sprawdźmy stan zużycia napędowego koła zębatego siłownika oraz odbojów mechanicznych skrzydła bramy
Kontrola elektryczna:
– trzeba sprawdzić okablowanie instalacji (przyłącze główne, podłączenie siłownika oraz akcesoriów)
– skontrolujmy sprawności wyłącznika różnicowo-prądowego, który powinien być zamontowany jako zabezpieczenie przeciwporażeniowe (instalowany na tablicy rozdzielczej w domu, jako zabezpieczenie konkretnego obwodu np. zasilania bramy wjazdowej)
Kontrola poprawnego funkcjonowania:
– sprawdźmy czy działa lampa ostrzegawcza
– jeżeli są zamontowane wyłączniki krańcowe czy elektrozamki, skontrolujmy ich działanie
– skontrolujmy poprawności funkcjonowania zabezpieczeń, takich jak: fotokomórki (powinna być co najmniej jedna linia), listwy krawędziowe i enkodery
– muszą być sprawne zabezpieczenia przeciwzgnieceniowe
– sprawdźmy sprawność działania bramy przy ręcznej obsłudze (po jej wysprzęgleniu)
Konserwacja bram wjazdowych skrzydłowych
Kontrola mechaniczna:
– sprawdzajmy konstrukcję bramy, stan zawiasów skrzydeł
– skontrolujmy odboje mechaniczne skrzydeł dla pozycji otwarcia/zamknięcia
– zamocowania wsporników na słupkach i na skrzydłach, na których są zainstalowane napędy (modele instalowane nad ziemią) muszą być stabilne
– sprawdźmy skrzynie montażowe i drożność ich odwodnień (dla napędów instalowanych pod ziemią)
Kontrola elektryczna i funkcjonalna:
– sprawdzamy te same elementy, które są istotne w przypadku bram przesuwnych