Odpowiednia śruba napędowa zapewni lepszą wydajność Twojej łodzi. Maksymalizuje moc silnika. Pomaga także w obsłudze i przyspieszaniu.
Jak działają śruby napędowe?
Śruba napędowa ma piastę otoczoną łopatkami o tej samej długości i rozmiarze. Najwyższej jakości śruby nierdzewne znajdziemy w sklepie Inoxa. W jego ofercie znajdziemy również nietypowe elementy, jak i te wykonane ze specjalnych materiałów. Inoxa proponuje elementy złączne nierdzewne i kwasoodporne.
Ostrza śruby są skręcone tak, że podczas skręcania popychają wodę do tyłu. Dzięki temu napędza łódź. Większość ostrzy obraca się w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), patrząc od tyłu. Lewa śruba napędowa jest połączona z prawą w instalacjach dwusilnikowych. W ten sposób zapewnia łodzi stabilność. Zmniejsza też wysiłek przy kierowaniu. Śruba o dużej średnicy może wypychać więcej wody niż ta o małej średnicy. Tworzy większą moc .Średnica jest ustalona przez producenta dla danej grupy produktów.
Skok śruby napędowej
Skok jest odległością, jaką śruba będzie poruszać łodzią po jednym obrocie (nie licząc poślizgu). Śruba o niższej wysokości tworzy większą moc dzięki większej mocy obrotowej silnika. Jednak łódź będzie się wtedy poruszać wolniej. Wyższa podpórka umożliwia szybsze poruszanie się łódki poprzez przemieszczenie się na większą odległość przy każdym obrocie. Wybierając śrubę, zwróć uwagę na skok, który utrzyma obroty silnika w zalecanym zakresie roboczym.
Łopatki śruby
Łopatki zapobiegają wentylacji i kawitacji. Wentylacja ma miejsce, gdy powietrze jest zasysane wokół łopatek między powierzchnią ostrza a wody. Wentylacja zwiększa obroty, ale zmniejsza prędkość, zwłaszcza podczas gwałtownego przyspieszania. Antywentylacyjna płyta zamontowana na silniku zewnętrznym zapobiega temu problemowi. Z kolei kawitacja jest spowodowana zaburzeniami przepływu wody wokół łopatek. Zakłócenia te przyczyniają się do powstawania pęcherzyków wody i uderzenia o ostrza. Dlatego zmniejsza wydajność.
Im mniejsza liczba łopatek śruby, tym bardziej jest wydajna. Jednak mniej ostrzy zwiększa też wibrację, którą poczujemy. Dlatego trzy łopatki w śrubach są najbardziej popularne w łodziach. Najlepiej łączą wydajność, prędkość i efektywność. Niektórzy producenci oferują śruby z czterema lub pięcioma łopatkami, aby zwiększyć przyspieszenie i zmniejszyć wentylację.
Śruby z czterema łopatkami poprawi obsługę i kontrolę w zastosowaniach o wysokiej wydajności. Śruby z pięcioma łopatkami dobrze sprawdzą się w trudnych warunkach na wodzie i holowaniu.
Wreszcie, należy zwrócić uwagę na materiał. Zaletą aluminiowych śrub jest doskonała równowaga między kosztami, wydajnością i trwałością. Stal nierdzewna jest pięć razy silniejsza niż aluminium, co znacznie poprawia wydajność i trwałość. Śruby napędowe ze stali nierdzewnej zapewniają lepsze przyspieszenie i są mniej narażone na uszkodzenia w wyniku przedmiotów uderzających o wodę. Są zdecydowanie bardziej wytrzymałe.
Wysokość silnika wpływa na osiągi śruby. Jeśli będzie odpowiednia, zapewni najlepszą równowagę między prędkością, zwrotnością i przyspieszeniem.