0
Opublikowany 10 sierpnia 2018 autor Art Branżowy w Wiedza budowlana
 
 

Wybieramy najlepszy internet do domu



Zdecydowana większość Polaków korzystających z sieci używa internetu stacjonarnego. Mimo że z roku na rok coraz więcej korzystamy z urządzeń mobilnych, to jednak w dalszym ciągu internet stacjonarny jest najczęściej wybieranym sposobem połączenia. Dlaczego tak się dzieje i jak wybrać najlepszą usługę internetową do domu?

Jak Polacy korzystają z internetu?

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował wyniki badania przeprowadzonego w listopadzie 2017 roku poświęconego temu, jak korzystamy z usług telekomunikacyjnych. Blisko 70 proc. z nas ma smartfon, a 9 na 10 ankietowanych deklarowało posiadanie telefonu. Co ciekawe, 70 proc. uczestników badania stwierdziło, że jest zadowolonych z prędkości swojego łącza internetowego i może dzięki niemu swobodnie korzystać z sieci. Deklarowana przepustowość internetu stacjonarnego wyniosła średnio 83 Mb/s (wzrosła w ciągu roku z 55 Mb/s). Dostęp do internetu stacjonarnego ma dokładnie 70,2 proc. ankietowanych, a 51,2 proc. tej grupy twierdzi, że nic nie jest w stanie skłonić ich do przejścia na internet mobilny. Z drugiej strony blisko 60 proc. korzystających z internetu mobilnego stwierdziło, że nic ich nie przekona do przejścia na internet stacjonarny. Jako przyczyny ankietowani wskazywali przede wszystkim możliwość korzystania z sieci w zasadzie wszędzie, gdzie umożliwia to zasięg. Do łączenia się z nim wykorzystujemy głównie telefony komórkowe.

Jaki internet do domu?

W dalszym ciągu miejscem, w którym korzystamy z sieci najczęściej, jest po prostu nasz dom. Według danych GUS 82 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do internetu, z czego 78 proc. ma łącze szerokopasmowe. Jednak głównym celem dostawców internetu jest rozwijanie sieci światłowodów, czyli najlepszej aktualnie technologii przesyłu danych. To technologia zapewniająca bardzo szybki przesył danych, gdzie jakość działania internetu nie jest zależna choćby od pogody. Inwestorzy twierdzą, że do 2020 roku 50 proc. Europy znajdzie się w zasięgu światłowodów, a w najbliższym czasie nie powstanie lepsza technologia. A jak wygląda aktualna sytuacja w Polsce? Według danych z zestawienia FTTH Council Europe we wrześniu 2017 roku 3,9 proc. gospodarstw domowych korzystało ze światłowodów. Wynik nie jest rewelacyjny, ale w ciągu roku poprawił się o blisko 400 proc.

Wybieramy internet światłowodowy

Mimo że światłowody są w Polsce dopiero rozwijane, to ta technologia jest jak najbardziej dostępna w atrakcyjnej cenie. Trzeba przy tym jednak pamiętać, że musimy znajdować się w zasięgu usługi. Pamiętajmy również, że światłowód to nie tylko internet – to również telewizja. Przykładowo internet i HBO GO w UPC to koszt 49,99 zł w pierwszym miesiącu i 79,99 zł w kolejnych. W tym przypadku otrzymujemy internet do 60 Mb/s, czyli dokładnie nasze łącze zapewnia:

  • pobieranie danych do 60 Mb/s,
  • wysyłanie danych do 6 Mb/s.

To jest najtańszy pakiet – w ramach wyższego można korzystać z prędkości nawet do 250 Mb/s, ale łącze należy dobierać pod realne oczekiwania. 250 Mb/s to już prędkość dla wymagających – gdy wiadomo, że z internetu będzie korzystać większa liczba użytkowników na różnych urządzeniach, a zadania mocno obciążą łącze. Oczywiście nie ma obowiązku korzystania jednocześnie z telewizji – jak najbardziej można podpisać umowę wyłącznie na internet, a są też dostępne oferty bez zobowiązań.

Rekordowe osiągi

Światłowody są w Polsce rozwijane, a w kolejnych latach internet będzie zapewne przyśpieszał. Jak ogromne są różnice pomiędzy transmisją danych opartą na miedzianych kablach a światłowodach, pokazali badacze z Uniwersytetu w Southampton. W warunkach laboratoryjnych udało im się uzyskać prędkość przesyłu danych na poziomie… 10 Tb/s.

Internet do domu? Światłowód!

Pytanie, jaki wybrać internet do domu, może mieć teraz tylko jedną odpowiedź – internet światłowodowy. Jeśli tylko znajdujemy się w jego zasięgu, to wybór właśnie tej formy łączenia się z siecią jest najlepszym rozwiązaniem.


Art Branżowy

 
Artykuły branżowe