Coraz więcej Polaków decyduje się na kupno mieszkań. Jak się okazuje, robią to nie tylko po to, żeby w nich zamieszkać – często jest to forma inwestycji. Czy to się naprawdę opłaca?
Polacy chcą inwestować w nieruchomości
Spośród wszystkich możliwych form inwestowania, Polacy szczególnie upodobali sobie nieruchomości. Budynki i grunty interesują nas, ponieważ mamy poczucie, że coś posiadamy. Że nawet jeśli inwestycja się nie powiedzie i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, to przecież nie zostaniemy z niczym. Zakupione lokum najpierw może być wynajmowane, a po latach zamieszkane przez nas samych lub przekazane potomkom.
Zresztą to po prostu się opłaca, pomimo rosnących cen za metr kwadratowy – równocześnie rosną bowiem (i to znacznie bardziej) ceny wynajmu. Zakup mieszkania na wynajem jest inwestycją na lata, a do inwestowania należy się przygotować, ocenić ryzyko i szanse, ustalić strategię.
Lokalizacja – zdecyduj, komu wynajmiesz mieszkanie
Mieszkania najczęściej wynajmują osoby, które nie chcą wiązać się z konkretnym miejscem na stałe oraz takie, które nie mogą sobie pozwolić na zakup własnego M. W tych grupach można wymienić studentów, pracowników kontraktowych czy młode rodziny. Lokalizację mieszkania musisz więc wybrać w zależności od tego, do której grupy docelowej chcesz trafić ze swoją ofertą.
Studenci zainteresowani będą dobrze zlokalizowanymi (blisko uczelni lub z siatką połączeń komunikacyjnych) a równocześnie stosunkowo niedrogimi mieszkaniami, z wieloma ustawnymi pokojami. Tak usytuowane lokum zainteresuje też pracowników kontraktowych, chociaż będą oni woleli kawalerki w nieco wyższym standardzie. Rodziny zazwyczaj wybierają mieszkania w bardziej zacisznych i zielonych okolicach.
Największym popytem cieszą się mieszkania w dużych miastach: Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu. W tych lokalizacjach inwestor jest w stanie uzyskać najlepsze stawki za czynsz, największy zwrot z inwestycji, najwyższą rentowność lokalu. Niezależnie od miasta warto swoją ofertę skierować do konkretnej grupy docelowej – dopasowując się do potrzeb swoich przyszłych lokatorów.