Istnieje kilka uniwersalnych reguł sprzedaży nieruchomości. Sięgają po nie profesjonaliści od home stagingu, skorzystać mogą i właściciele mieszkań, którzy z różnych powodów nie zdecydowali się na współpracę z home stagerem. Jeżeli nie stać nas na usługi profesjonalisty lub wierzymy, że poradzimy sobie bez pomocy, własnym sumptem możemy odświeżyć mieszkanie sprawiając, że oferta zyska na atrakcyjności. Co możemy jeszcze zrobić, jeżeli zamieściliśmy ogłoszenie o sprzedaży w internecie, zadbaliśmy już o porządek, zrobiliśmy niezbędne naprawy i usunęliśmy z pola widzenia zbędne przedmioty?
Chcąc, by oferta zyskała jeszcze bardziej na atrakcyjności warto jeszcze odrobinę się postarać określając w miarę precyzyjnie funkcję poszczególnych pomieszczeń, czyniąc wnętrza bardziej uniwersalnymi i działając na zmysły.
PRZEZNACZENIE
Nawet jeżeli właściciel śpi w salonie, ponieważ np. metraż mieszkania i liczebność członków rodziny są niewspółmierne, nie warto tego podkreślać. Lepszym zabiegiem będzie wyodrębnienie (w miarę możliwości) pomieszczeń i nadanie im konkretnych funkcji. Warto zaznaczyć wystrojem rolę danych pokoi tak, by potencjalny kupiec nie miał wątpliwości gdzie znajduje się sypialnia, salon czy pokój dziecięcy. To pozwoli mu wyobrazić sobie, jak mógłby zorganizować przestrzeń mieszkania gdyby to on w nim zamieszkał.
UNIWERSALNIE
Pokaż mi jak mieszkasz, a powiem ci kim jesteś – zgodnie z przysłowiem wchodząc do niejednego mieszkania można z dużą dozą prawdopodobieństwa określić kim są jego mieszkańcy. Mieszkania mają swoją historię, swój specyficzny klimat odzwierciedlający hobby, styl życia i gust mieszkańców.
I choć zwykle ludzie z pasją są atrakcyjny, a ich mieszkania interesujące, to nie w tej sytuacji. Chcąc sprzedać mieszkanie, warto usunąć spersonalizowane przedmioty, takie, jak np. ramki ze zdjęciami, a jego przestrzeń uczynić uniwersalną. W ten sposób nie narzucamy swojej interpretacji wnętrza, dzięki czemu (tak, jak w powyższym punkcie) kupujący będą mogli wyobrazić sobie tę przestrzeń po swojemu.
ZMYSŁY
Zapach jest jednym z elementów, który w zasadzie już od progu rejestrujemy wchodząc do cudzego domu. Jeśli jest przyjemny z chęcią wchodzimy do środka. Jeśli już od samego wejścia do naszego nosa dociera nieprzyjemna woń, stajemy się sceptyczni. Warto więc pamiętać, by zapraszając potencjalnych kupców przed wizytą przewietrzyć mieszkanie. Na nikogo dobrze nie podziałają opary smażonej ryby, zapach dobiegający z toalety, nieprzyjemnie pachnąca kuweta ukochanego pupila, którą ktoś zapomniał posprzątać, czy wyczuwalna w łazience stęchlizna mokrych ręczników. Nieprzyjemny zapach może skutecznie odstraszyć kupującego. Pozytywne odczucia może wywołać natomiast zapach pieczonego ciasta. Aż ślinka cieknie, aż chce się zostać na herbatkę…, a może i na dłużej. Takie zaproszenie przyjmie z pewnością każdy zainteresowany kupnem mieszkania. Ucztą dla zmysłów są również kwiaty, dlatego warto postawić na stole pachnący bukiet i podlać rośliny doniczkowe, by przypadkiem nie straszyły podwiędłymi listkami. Dodatkowo miłym akcentem będzie przyjemna, nastrojowa muzyka w tle.
KOLOR
W przypadku koloru warto postawić na neutralne barwy. Im bardziej intensywna kolorystyka np. ścian, tym węższe grono osób, którym się spodoba. Stonowane barwy tworzą doskonałe tło dla większości mebli niezależnie w jakim stylu kupujący zechce urządzić mieszkanie. Ciemne, jaskrawe czy zbyt intensywne kolory mogą czynić wnętrze wizualnie mniejszym i przytłaczającym, a przecież każdemu kupującemu zależy na przestrzeni. Jasne wnętrza wydaja się większe, świeższe, bardziej zachęcające. O ile profesjonalny home stager odradzałby pewnie przeprowadzenie generalnego remontu mieszkania, o tyle w kwestii odświeżenia ścian i nadania im jaśniejszych kolorów z pewnością by nie protestował.
Osoby, które profesjonalnie zajmują się przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży swoim fachowym okiem z pewnością dostrzegłyby coś jeszcze, co można by poprawić czyniąc ofertę jeszcze bardziej zachęcającą. Zastosowanie się jednak do tych kilku punktów sprawi, że mieszkanie zyska na atrakcyjności w oczach potencjalnych kupujących, oferta będzie cieszyć się zainteresowaniem, a mieszkanie szybko znajdzie nowego właściciela.
źródło zdjęć: roboteria.info, homesquare.pl, urzadzamy.pl